/ Allmänt /

ADHD: fel vs rätt miljö


Jag har aldrig känt mig som en av alla andra. Har aldrig förstått varför jag alltid måste anstränga mig för att allt ska flyta på så naturligt som det ser ut att göra för andra. I konversationer, att inreda sitt rum, att fylla sin lediga tid med aktiviteter, att ha ett jobb och sedan gå ut och käka middag efteråt som att det är världens enklaste grej att göra. Det kanske är världens enklaste grej för en del. Men allt blir liksom som ett projekt för mig, och jag fascineras över allt det där jag inte vet något om. 

Men det behöver inte alltid vara en börda att bära, för de gånger de känns rätt, så känns det verkligen RÄTT. När det träffar mitt i prick så känner jag mig helt okrossbar istället för skör. Att få vistas i "rätt" miljö är för mig ovärderligt på så himla många sätt. För självkänslan, den personliga utvecklingen och känslan av att passa in bl.a. Jag behöver få vistas någonstans där jag får ta min plats och det gärna med lite svängrum, och med människor som uppskattar människors olikheter. Jag behöver vara någonstans där jag i slutet av dagen borstar bort smutsen från mina byxor och drar kammen genom ett hår som blivit flurigt. Så det har jag lärt mig, jag kommer aldrig att bära kavaj. Jag fixar inte att bli inmålad i ett hörn, eller ha ett umgänge där det finns en mall för hur man ska vara. Jag fungerar inte då, och det finns inget som får mig att känna mig så trängd som att  befinna mig någonstans där jag alltid känner mig som den överflödiga pusselbiten till ett redan färdigt pussel. Jag i fel miljö är ungefär som att vara en överfull burk med falu rödfärg i ett vitmålat rum. Medans jag med rätt, blir en alldeles oslagbart bra kombination. 




#1 / / Anonym:

Så bra skrivet! Exakt samma för mig.

#2 / / Polly:

Klockrent skrivet. Känner i gen det där