/ Allmänt /

Att tanka innan sista droppen tar slut



Min läkare förklarade för mig att det är vanligt när man lever med adhd, att man hamnar i perioder då man mer eller mindre kraschlandar efter en sån här sträcka där man kört lite för hårt och lite för länge. 

Jag känner liksom inte av den där gränsen som talar om när det är dags att vila lika tydligt som andra gör. Medans de flesta vet av att stanna och tanka  innan sista droppen bensin tar slut, så gasar jag på ännu mer för att ta mig så långt det bara går på den där lilla slurken som finns kvar. Men sen är det tvärslut. 

Det är jobbigt att inte riktigt känna den där gränsen. Speciellt när det här med att sakta ner och sätta stopp också är en kraftansträngning i sig. Som när någon säger åt en att sluta gå så fort, också får man kämpa tusan för att röra benen i slowmotion fast ändå liksom komma framåt. 
Det är som att när jag ska försöka ta det lugnt så fokuserar jag så mycket på att just ta det lugnt, att jag tappar fokus på det där jag ska ta det lugnt med. Tänker mer på att jag ska röra benen sakta, istället för vart jag rör mig. Ungefär. 

Iallafall så har jag varit inne i en sån där period nu, en mindre kraschlandning. Jag har varit så trött att benen viker sig flera gånger om dagen. Och även om jag är kroniskt klumpig så är det extremt nu. Allt jag tar i faller i golvet, och jag har svårt att tvätta händerna efter alla gånger jag glömt fingrarna kvar i den där satans grillen på jobbet. Men jag är glad att jag kommer ihåg vart jag bor iallafall. 

Jag vet att jag måste bli bättre på att säga ifrån och sätta gränser, för min egen skull. Inse att folk kommer tycka att jag är bra och duktig även om jag inte kör slut på mig själv gång på gång. 
Vet att jag borde lära mig att fylla på tanken innan den är slut, men hur märker man det när man helt saknar bensinmätare? 

Vissa gånger handlar det nog bara om att säga nej. Kanske säga nej till en sak och ja till en annan. Det kanske inte handlar om att man måste stanna upp helt när man inte gillar då det står still. Det kanske handlar om att lägga mindre energi på det som får en att krascha för att kunna lägga mer på sådant som gynnar en själv. 


NPF blogg / add / adhd / kraschlandning / stanna upp
#1 / / Catta Stroph:

Exakt! Som jag alltid säger. Känner så igen mig OCH dessutom kör jag likadant med min bil som jag gör med mig själv. Tanklampan lyser, men jag kör på en lite bit till, en bit till och en bit till. Sen blir jag ståendes... och efter upprepade tomtankskörningar pajar katalysatorn... Ändå lär man sig aldrig.

Svar: Eeexakt! Fastän man säger till sig själv att NU ska jag göra om och göra bättre, så hamnar man alltid där ändå!
ohappa.blogg.se

#2 / / maasen179:

Mm, lite fler spärrar och bromsar skulle man ju vilja ha... :/ När jag haft full fart så rullar det på utan att jag märker något. Sen plötsligt! Så kraschar man i soffan kl sju utan att fatta vad som hänt!!

Svar: Det är ju så! Man märker inte när man passerar gränsen, fast man borde ha lärt sig för längesedan! Haha.
ohappa.blogg.se