/ Allmänt /

Social fobi och motion

 
Förutom adhd, och utvecklat pga. adhd, har jag också något som kallas för generaliserad social fobi. Det betyder att jag känner ångest i och inför de flesta sociala situationer. Det är inget som märks på mitt yttre. Jag dyker upp och jag är med, men jag får kämpa hårt för det. Det syns inte, men för det så finns det. Men jag kan ha väldigt svårt att förklara och verkligen få fram hur det känns, när min utsida utspelar något helt annat och som folk inte alls kopplar ihop med social fobi.  

Att det inte går att mäta med vanlig blyghet och att vara lite nervös inför ett tal. Att det är något så mycket starkare. Att rädslan och oron man känner i många situationer är rent av helt förvriden och så sjukt överdriven. Att det här med att känna sig granskad av andra kan kännas så obehagligt att panikattacker inte är ovanligt. Och att det här är så pass vanligt men ändå talas om så lite. Det talas så lite om något som så många, helt vanliga människor går omkring med. Synd tycker jag! 

Sen igår så hittade jag podcasten "sinnessjukt" med författaren Christian Dahlström, som värt att nämna gjort mycket viktigt för att öka kunskaperna och slå hål på fördommar kring psykisk ohälsa. Jag blev glad när jag såg att de spelat in ett avsnitt om just social fobi, och träning som jag alltid stått fast vid att det är så himla bra och viktigt för att saker och ting ska fungera så bra som det bara går. Det verkar vara svårt att hitta så mycket bra som verkligen belyser det här ämnet. Så här är avsnittet iallafall, för er som är intresserade. 

Klicka på bilden nedan för att lyssna!  
 
 
 
bort med tabu / jättevanligt / motion / social fobi
#1 / / maasen179:

Reflekterar över kopplingen till adhd. Har de flesta med social fobi även adhd eller är det vanligt att ha "bara" social fobi? Var och en av diagnoserna är ju nog jobbig, så du är ju extra stark som hanterar dem båda!!

För egen del får ditt inlägg mig att tänka på hur obekväm jag kan känna mig i vissa sociala sammanhang. Är jag bara "vanligt" obekväm? Eller finns det en koppling till min adhd? Och om jag inte blivit diagnostiserad med adhd, hade det i så fall förvärrats? Intressanta kopplingar tycker jag i alla fall..

Svar: Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att ha "bara" social fobi som diagnos, men jag har förstått att den här kombinationen är ganska så vanlig. För min del har det väl växt fram genom det här att man gått omkring och hela tiden känt sig lite dummare än alla andra, och bara allmänt "annorlunda". Att vara fumlig, tappa bort mig i samtal osv. har blivit en dålig cirkel som slutligen resulterade i detta.

Jag skulle absolut säga att utan min adhd diagnos hade det inte blivit lika lätt att förstå hur det hänger ihop (och därmed blivit värre) , jag ska få hjälp att hantera adhd symptomen för att minska och slutligen bli av med social fobi:) så visst tror jag att adhdmänniskor har lättar e att känna sig obekväma i sociala situationer, men det är bara min teori! Men det är intressant :)
ohappa.blogg.se

#2 / / maasen179:

Jag tror iaf att din teori stämmer!! :)